Followers

Monday, 17 December 2012

perginya seoarang mujahidah

bismillahhirrahmanirahim.....assalamualaikum buat semua yang terbaca entry kali ini.....
 kali ini, post ini bukanlah untuk meratapi pemergian seoarang kakak@sahabat yang dikasihi....sekadar berkongsi renungan disebalik pemergiannya...
tanggal 15 disember 2012, kami dikejutkan dgan berita kemalangan seorang senior...dalam sibuk berprogarm, tidak putus doa untuknya...takdir illahi, petangnye, kami dikejutkan dengan sebuah lagi berita yang amat xdisangka....bliau telah pergi...pergi buat selama2nya....terkilannye hati tidak sempat untuk bertentang mata dengannya...namun, ku redha dengan pemergian seorang serikandi islam... perginya beliau tika diri diinfaqkan di jalan islam...tika masih giat berjuang di jalan sukar ini...allah hu rabbi...besar jasamu di jalan dakwah ini kakak....kami yang tinggal, insyaallah akan kami smbungkan perjuangan ini....kami doakn dirimu berbahagia disana.... al-fatehah.....

buat yang membaca entry ni.....ayuh shabt2, kite bngkit dan terus kuat..jadikan warkah terakhir arwah sbgai kate2 smgt buat kite untuk teruskan perjuangan ini.... 
...Biar sesakit mana hati dilukai,
Biar sebenci mana kebencian diberikan,
Biar sekuat mana tuduhan dilemparkan,
Biar sebanyak mana kata-kata dusta diberikan.

~ Hati ini tetap tegar berkata niatku adalah kerana Allah semata-mata dalam memberikan tiap-tiap satu perkerjaanku dan matlamatku adalah untuk syurga bersama mereka ~ \

wallahhualam.......

Thursday, 15 November 2012

semester break bg kami....

bismillahhirrahmannirahim..assalamualaikum....
 
entry kali juz nak share moment2 cuti sem kali ni... after 4sem bergelar student u....cuti kali ni plg the best kot...^_^
y???? bcoz, kali ni...cutiku bersama shabat2 tersayang... sebulan kot kami stay together...in one small house....kecik sizenye, tpi, besar maknanye bgi siapa yg berpeluang stay in here...btul...try la dtg....:p
oke, let em share ape antara aktiviti yg buatkan cuti ni the best...jengjengjeng... firstly, kat sni, kmi ditarbiyah...siang yang pans mcm sauna..mlm plak,sejuk mcm dlm icebox....ye la..umah kayu la katekan...from this, we learn about sabar...sabar dgn setiap yg jdi...lama2 dh jdi kebiasaan...:)
then, kami jgak slalu msak together2..seronok...bile kat dapur, memang riuh....byk jgak resepi bru yg aku dpt blajar...tq sahabat,...:)
 antre lainnye....aku n sorang lagi dpt buat bisnes...bisnes kuih lagi...bisnes kmi nmenye "mn shops" stand for what??nnt next entry aku cter.... mungkin bgi orang lain, ape kes cuti2 nk kije bagai..duk jaoh dri fmly plak tu...tapi, bgi kami....ni la permulaan perjlanan pnjang yg akan dtg.... wallahhualam... jumpe lagi.... 
p/s: cuti pon dh nk abes dah...:(

Saturday, 10 November 2012

~buatmu adam....

duhai si adam........
jangan diketuk hati seorg muslimah,
dengan kebaikanmu

jangan diketuk hati muslimah itu,
dengan keprihatinanmu

jangan diketuk hati muslimah itu,
dengan indah tutur bicara dan akhlakmu


jangan diketuk hati muslimah itu,
dengan gelak tawamu,
yang membahagiakan hati.

jangan sesekali pernah diketuk hati muslimah itu,
kerna
muslimah itu,
akan mudah tertarik dgn kebaikanmu,
akan mudah tertarik dgn keprihatinanmu,
akan mudah tertarik dgn tutur bicara indahmu,
akan mudah tertarik dgn gelak tawamu yg membahagiakan itu,

jangan diketuk hati muslimah itu,dgn semua ini,
andai muslimah itu,

bukan ibumu,
bukan isterimu,
bukan saudara2 perempuanmu,
bukan nenekmu
bukan mahrammu

kerna,
kau hanya menambah secebis harapan,
di hati mereka yg mudah tersentuh dgn
kebaikanmu,
keprihatinanmu,
keindahan tutur bicaramu,
gelak tawamu yg membahagiakan.
 
~bantulah si hawa menjga hatinya...~

Monday, 15 October 2012

indahnya bersahabat...........


bertali arus...dugaan tiba...menakung sebak air mata...namun x pernah pun setitis gugur berderai di pipi...tidak ditimpa...hidup sengsara suratan nasib yang melanda...menongkah badai bergelora diredah bersendirian...........
in life...we are not to want be suffer right???and, most of us...chose to live in comfort zone...means, there is nothing to worried or in other means, everythngs in life going smoothly.... BUT, 4 those yang dah pilih untuk berada di jalan ini....bersyukurlah,,...bukan kalian yang memilih...tapi, kalian adalah insan terpilih....yang terpilih olehNYA, untuk menginfakkan diri untuk agama....syukur alhamdulillah....kerana kita masih lagi berada di sini, dijalan ini....semoga, hari esok...kita masih lagi dipilih untuk terus berada bersama berjuang....bkn hanya untuk esok, malah, untuk selamanya....sedikit coretan doa ku pinjam dari seorang sahabat..
               >>Doaku, buatmu sahabat

Ya Allah jernihkan niatku.
Ya Allah, aku insan yang lemah memerlukan pertolongan makhluk setelah memohon dengan-Mu.
Ya Allah, kini aku berada jauh daripada keluarga tercinta.
Aku hanya berharap perhatian dari-Mu.
Namun, aku inginkan teman sebagai sahabat.
Saat aku diberjauhan dengan keluarga tercinta,
Aku ingin berdamping dengannya, agar aku kuat menghadapi dugaan dijalan-Mu.
Ya Allah, aku hanya hamba-Mu yang tidak sempurna dan serba kekurangan.
Maka itu,Ya Allah, Hadirkanlah seorang sahabat yang soleh untukku.
Seorang sahabat sebagai pelengkap akan kekuranganku.
Amien Ya Rabbal 'alamin.

Bersahabatlah kerana Allah SWT, kerana Allah SWT pemilik sekalian makhluk. Dialah yang menemukan kita dengan sahabat sejati kita..
  
SEMOGA PERSAHABATAN YANG DIBINA DI JALAN PERJUANGAN INI BERKEKALAN KE SYURGA.... AMIN.....

Wednesday, 10 October 2012

TUDUNG LABUH=solehah????

DENGAN LAFAZ BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM.........DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI PENGASIH....


sekadar coretan hati kecil ini..... kata orang tudung labuh tu xsemestinya orang tu baik...xsemestinye die jugak solehah...bile tgk fb, wall die penuh dgan post islamic....die ikut ke semua tu??dia amalkan kew??? pasti ramai yg fikir mcm tu kan.... buat yang fikir mcm tu...ketahuilah....mereka ni mmg belum tentu solehah....tapi, kami paling tidakk kami cube untuk berubah ke arah yang lebih baik....pada diri kami dan pencipta kami, kami berjanji akan cuba sehabis mampu untuk terus jdi yang lebih baik....doakan kami agar sentiasa istiqamah untk jadi yg lebih baik...doa kami juga mengiringi semua yang membaca entry ini... semoga, kite sama2 dpt beriringan melangkah ke taman firdausi.... 

                                      salamsayangsalamukhwafillah
                                      @mujahidah bkn sebarangan@

Friday, 18 May 2012

hijab, my choices,my right, my life... ^_^

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha pengasih....
assalamualaikum shabt skalian....>


lme btul x update blog nie..ermm tuk entry kali ni nak share about aurat.... 


dulu, aku selalu pelik ngan orang yang pakai tudung besar2,bju yang labuh n longgar, pastu,siap pkai stokin lagi...kadang2,terdetik jgak...eii,x uptodate  langsung... tapi, tu sume dulu...syukur alhamdulillah, DIA masih menyayangi hambaNYA dengan mengurniakn hidayah yang tak ternilai,...diberi kesedaran tentang ape yang wajib ditutup...:) semuanya bermula dengan rasa ingin mencuba... semakin lama memerhati, rasa ingin mencuba semakin dalam...kepada salah seoarang teman, ku nyatakan hasrat ingin meminjam tudungnya yang bersaiz bidang 60...mulanya, niatku hanya ingin mencuba dan main2 saja...namun, dengan kuasaNYA, saat ku sarungkan tudung tersebut, seribu satu rasa hadir dijiwa...ku rasakan sesuatu yang belum pernah kurasa selama ini...rasa selamat..ya, selamat sangat...selamat dari pandangan mata2 jahil...kurasa terlindung...syukur ya ALLAH..saat itu juga, saat angin bertiup kencang, tidak perlu kurisau akan tudung yang terangkat dan menampakkan ape yang tak patut...bermula dari itu, ku makin sedar akan hikmahnya tuntutan menutup aurat itu...sungguh, islam itu sangat menjaga diri wanita... :) 
jum kite study blik..ape tu aurat wanita..


klik kat link nie yer shabat2...slmat study..(^_^)







sekian buat kali nie..jumpew lagi next tme.....insyaallah..
illal liqa' ....









Monday, 2 January 2012

kematian itu satu kepastian

 bismillahhirrahmannirrahim...
assalamualaikum...sobhahalnur semua....tjuk tu pun da dpt gtau entry kli ni psal ape kan?...ermmm...surah al imran ayt 145 ade menyebut, dan setiap yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin ALLAH sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunye.....jadi, kematian itu satu kepastian....cuma, kite yang tdk thu bila msenya dan bagaimana ia berlaku atas setiap insan....andai kalian bru shaja kehilangan orang tercinta dalam hidup....sedarlah...mereka cumalah pinjaman dariNYA buat kite....n, andai mereka telah dijemput...mknanya, sudah smpai mse untuk kite memulangkan ape yg kite pinjam itu...redhalah dengan setiap pemergian....itu antra kte2 yg diucap oleh seorang shabt kpda aku n kwn2......semoga,,,die juga tabah n redha atas ape yg terjadi...seyesly,,,entry ni aku tlis sbab aku msh lgi terkejut dengn berta penergian ayah shabat tersebut....sabarlah wahai shabt....DIA lbh berhak keatas setiap hambanya....semoga arwah ditempatkan bersama org2 yang soleh....al-fatihah...aminnn....